Kun
palliatiiviseen hoitoon erikoistuneen ammattilaisen tapaa ensimmäistä kertaa,
mitä silloin tapahtuu? Tai mitä asioita yleensä käydään läpi? Tämä teksti kuvaa
ensimmäistä kontaktia oman työni kautta. Eri alueilla ja toimintayksiköissä
tavat toimia voivat olla erilaisia. Uskoisin kuitenkin, että samoja asioita
käydään palliatiivisen potilaan ja hänen läheistensä kanssa läpi, vaikka tavat
tehdä tätä työtä olisivatkin erilaiset.
Miten
olet/olette jaksaneet sairauden kanssa? Saatko nukuttua? Jaksatko puuhastella
päivisin vai lepäiletkö paljon? Huolehditko itse asioinnit vai saatko apua? Keitä
henkilöitä perheeseesi kuuluu? Miten arki sujuu? Näitä ja monia muita vastaavia
kysymyksiä käymme läpi, kun kohtaamme ensimmäistä kertaa palliatiivisessa
hoidossa olevaa potilasta ja hänen läheisiään. Kartoitamme miten potilas ja
läheinen pärjää arjessa ja minkälaiset tukiverkot ovat vai onko niitä.
Jos
potilaaksemme tulee omaishoitaja, joka hoitaa muistisairasta puolisoaan, on
avun tarvitsijoita kaksi. Alamme jo potilaan ja läheisen kanssa hyvissä ajoin
miettimään, miten voimme auttaa perhettä, jossa on mahdollisen ulkopuolisen
avun tarvetta, kun toista heistä ei enää ole. Samalla kun järjestelemme tai
olemme yhteydessä tahoon, joka järjestelee omaishoidettavan asioita, saamme
potilaaltamme vähennettyä stressiä ja huolta tulevaisuudesta.
Kehoitamme
potilasta ja läheistä järjestelemään jo hyvissä ajoin asioita tulevaisuutta
varten. Onko testamentin teko tarvetta? Onko oma yritys tai muita vastaavia
asioita, joita olisi hyvä laittaa kuntoon. Vaikka asioiden järjestely tai niistä
puhuminen on vaikeaa, niin usein se helpottaa ja vähentää stressiä
tulevaisuudessa. On hyvä muistaa, että vaikka hankalista asioista
keskustellaan, ei se tarkoita sitä, että heti jotain ikävää tapahtuu.
Miten
sitten ottaa puheeksi läheisen kanssa vaikeita asioita tai esimerkiksi omiin
hautajaisiin liittyviä asioita? Tähän voi käyttää apuna netistä löytyviä
valmiita kaavakkeita. Esimerkiksi syöpäyhdistyksellä on netistä saatavilla
minun toiveeni- vihkonen, johon on koottu oleellista tietoa omaisia varten. Tässä
linkki suoraan oppaaseen:
https://frantic.s3.eu-west-1.amazonaws.com/syopa-jarjestot/Minuntoiveeniverkkoversio.pdf
Oletko
sinä tehnyt itsellesi hoitotahdon? Tai jos et jostain syystä pystyisikään hoitamaan,
vaikka omia verkkopankki asioita, kuka olisi se henkilö, joka voisi auttaa
näissä asioissa? Oletko koskaan pysähtynyt miettimään sitä, että jos saisitkin
tiedon hyvin lyhyestä elinajasta juuri sinun elämässäsi, mitä sitten tapahtuu? Niin
kuin aiemmin kirjoitin.. vaikka hankalia asioita miettii tai järjestelee niitä
valmiiksi läheisiä varten, ei se tarkoita, että jotain pahaa heti tapahtuu.
Olen itse tehnyt omakantaan hoitotahdon, keskustellut läheisteni kanssa
hautajaistoiveeni ja missä toivon minua hoidettavan ja miten. En halua, että minulle
rakkaat läheiseni joutuvat arpomaan muutenkin vaikeassa tilanteessa toiveitani esimerkiksi
hoitotahtoni suhteen, vaan olen ne miettinyt jo valmiiksi.
Jokainen
ihminen on yksilö ja tekee omat ratkaisunsa omien arvojen, toiveiden ja
ajatusten mukaisesti. Tätä me ammattilaiset kunnioitamme.
Välillä
on myös niin, että potilas ei halua keskustella mistään mikä liittyy elämän
loppuvaiheeseen. Vaikka keskusteluun kannustetaan, niin silti myös muistetaan
kunnioittaa potilaan päätöksiä ja puhumattomuutta. Palliatiivisessa hoitotyössä
harvoin päästään mihinkään myönteiseen lopputulokseen vastakkainasettelulla tai
painostamisella. Tärkeintä on pitää potilaasta ja perheestä/läheisistä niin
hyvä huoli, kuin se muutenkin vaikeassa tilanteessa on mahdollista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti